2017/07/19

Varierande arbete.

I går hade jag en vilodag från bygget. Något litet bidrog jag med, som handräckning av takskivor. I stället har jag sytt hela dagen.
 
Klänningen börjar ta form. Det är ju lite provisoriskt att arbeta med sömnad här ute, men tack vare elverket, så kan man både sy och stryka. Det är roligt att min gamla maskin syr så fina sömmar. Att sy i dragkedjan gick hur bra som helst, utan att trockla. Kanske bidrog det att jag hade en dragkedja på metervara och då kunde ha klippen ovanför klänningskanten.
Nu är det bara fållar och handsömnad kvar. Så förhoppningsvis är den färdig att användas på lördag, när vi ska på fest till stan.
L-G arbetade färdigt med taket, så nu är det tätt uppåt i alla fall.

I dag har vi fortsatt med rivningen av köket. Tyvärr så var det blåsigt med nordvästlig vind och 14° när vi vaknade. Och eftersom hela golvet skulle bort, så behövde vi göra en tätning mot vinden.
Det kom fram tre generationer korkmatta på ett väldigt fint trägolv, när vi började riva.
Den här var den vackraste av mattorna.
Mycket brytande av bräder och grävande av spån gjorde att det undre golvet kom fram. De små bränderna mellan balkarna låg löst och helt plötsligt hade vi hål ändå ner till marken.
Efter ytterligare jobb så ser nu golvet ut så här.
Så nu får man ta det försiktigt i natt när man behöver gå på toaletten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar