2012/11/12

Redovisning

Första skoldagen här i Umeå  har varit lång och intensiv. Den började med ett Litteraturseminarium:  Vygotskij,s fantasi och kreativitet i barndomen. En svårläst bok med intressant innehåll.
Under hela eftermiddagen redovisade vi sedan våra arbeten som vi gjort hemma under hösten. Detta handlade om ull- färgning och tovning. Mitt arbete har inriktat sig på att få nya idéer till mina lektioner.
 Jag började med att färga garn, både i mikron och i ugnen.
Jag trodde att jag skulle tjäna tid på att färga i mikron , men så är inte fallet . Det tar precis lika lång tid som om jag skulle kokat det i en gryta. Det var däremot lättare att bestämma var färgerna skulle vara, eftersom man inte rör om någonting. Man bara färga 1 hg garn åt gången och då blir det ju svårare om man vill ha lika garn i större mängd. på bilden ovan, har jag hällt på färgerna, och nedan är resultatet. det här är Zenits färg.
    
 Jag färgade också med färgkraft färg. När jag gjorde den första färgningen så tog det inte så bra, det blev färg kvar i vattnet. Det färgade jag  sedan upp och då blev garnet ungefär som när man färgar med krapp.

Färgade sedan en ny omgång och då på grått garn. Det blev mycket bättre.

Nästa arbetsmoment var tovning. Här provade jag mig fram, torrt tovning, med såpa och nunotovning bl.a.
Jag provade också att tova in skrot.
Det finns ju många tomburkar på skolan, så det är bara att ta tillvara det som passar. Detta är en del till min ängel som skulle vara tredimensionell och innehålla skrot. Den är först formad i skumplast med ull lindad kring och fast tovat med såpa och vatten. När den torkat tovade jag fast armar. Täckte sedan med färger och tovade fast alla detaljer med nåltovning.
Det här är resultatet. Hon innehåller också en medicin burk med stenar, så att hon står stadigt och skramlar.


Tovade också en fin liten korv som blev till ett halsband.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar